איך לכתוב מיקרו קופי טוב

הנוסחה למיקרו קופי מושלם

אחת ולתמיד: כך תכתבו מיקרו קופי בקלות וכמו מקצוענים.

זמן קריאה: 4 דקות

מה זה מיקרו קופי?

טוב, אז ברסמי, ההגדרה המקצועית המקובלת של מיקרו-קופי היא "מילים ומשפטים שקשורים לפעולות שמשתמשים עושים בממשקים דיגיטליים".

ובתכל'ס, בגובה העיניים, מיקרו קופי זה כל הטקסטים הקטנים שאתם רואים בטפסים, בכפתורים, בהודעות שגיאה או אישור ובכל מיני נקודות באתר, מערכת, אפליקציה, או אפילו המסך בתחנת דלק, שבהן המשתמשים זקוקים להכוונה, תמיכה או פידבק.

אבל למרות שמיקרו קופי הוא בתכל'ס רק כמה מילים קטנות פה ושם, ההשפעה שלו על הביצועים והיעדים יכולה להיות מאד משמעותית על כל אתר או מערכת. מיקרו קופי יכול להרגיע משתמש לחוץ ששוקל לנטוש, להניע לפעולה משתמש ספקן ששחושש לקנות, ואפילו לגרום לחיוך ולתחושת אהדה אצל משתמשים מרוצים ולהפוך אותם ללקוחות חוזרים וממליצים, וכל אלו הם חד משמעית כוח שאסור לזלזל בו.

 

מתי צריך מיקרו קופי?

לא כל משפט חמוד שיש באתר כלול תחת ההגדרה של מיקרו קופי, לפעמים זה פשוט קופי רגיל שהוא חשוב בפני עצמו, אבל מיקרו קופי מופיע בשלושת המיקומים הבאים בלבד:

 

  1. הנעה לפני פעולה
  2. הנחייה בזמן פעולה
  3. תגובה אחרי פעולה

 

שנרחיב? אוקי.

 

הנעה לפני פעולה – אלו למשל כפתורים, קליק טריגר'ס, שומרי מקום בטפסים והסברים קטנים מתחת לשדות מורכבים.

זיהו את החסם של העצלות והחשש מתהליך מייגע ופתרו אותו בכפתור הנעה לפעולה חכם וברור | בנק הפועלים

 

 

הנחייה בזמן פעולה – אלו למשל מסכי המתנה בזמן טעינה, או הנחיות מדויקות בזמן ביצוע פעולה מורכבת בממשק.

מיקרו קופי WeTransfer

(תרגום: זרוק את זה כאילו זה רותח) הודעה מגניבה כשגוררים את הקובץ מהמחשב לאתר ווי טרנספר | Wetransfer

 

 

תגובה אחרי פעולה – אלו למשל הודעות אישור, הודעות שגיאה, מצבי אפס שונים, מיילים וסמסים שנשלחים לאחר ביצוע פעולה ומאשרים אותה או נותנים הנחיות להמשך.

מיקרו קופי כלל

גם בפנייה טלפונית ובחירה לקבל שיחה חוזרת מנציג בהגיע תורכם, כאל עושים את זה מושלם עם מיקרו קופי אמפתי ואנושי להפליא| cal

 

אז כל אלו – הם מיקרו קופי, וכל מה שלא נכלל תחת אחת מהגדרות אלו, בדרך כלל יהיה פשוט קופי.

 

אוקי, עכשיו כולם מוכנים לנוסחת הקסם למיקרו קופי מושלם?

כתיבה של מיקרו-קופי טוב דורשת שילוב של דיוק, אמפתיה, יצירתיות והמון ניסיון.

אז לאחר אפיון וכתיבה של מעל 150 אתרים ומערכות ועשרות הרצאות שמסרתי למאות סטודנטים וסטודנטיות, אני מרשה לעצמי להציג לכם את הנוסחה שלי, שמורכבת מ-4 כללים שיהפכו את המיקרו קופי שלכם מטוב למושלם:

 

1. לא כותבים מילים שלא אומרים

כמעט ואין מוצר שיש בו עניין מיוחד להשתמש בשפה רשמית מדי או טכנית, לכן תמיד עדיף לדבר כמו שקהל היעד רגיל לדבר וכמו שהוא היה רוצה שידברו אליו.

למשל: במקום "למעבר לתשלום לחצו כאן", אפשר לכתוב "שלמו כאן וההזמנה בדרך".

הודעה אייקונית של גוגל ישראל! זה יכל להיות כל כך לקוני ומשעמם ותראו איזה מדהים הם ניסחו את זה! | Gmail

 

 

 

2. להיות חיובי זה מחייב

גם כשמשהו משתבש, ואפילו אם זו אשמה של המשתמש, חשוב למצוא את הדרך להגיד את זה בצורה נעימה.

למשל: במקום "הסיסמה שגויה, נסה שנית", אפשר לכתוב "משהו פה לא נכון, שננסה שוב?". (בעצם זו גם דוגמא מצוינת לכלל הקודם…)

מסך 404 - ערוץ 7

זה רק אני או שאתם רומזים שאני אשם פה במשהו? | ערוץ 7

 

 

 

3. מצחיק זה נחמד, אבל מובנות לפני הכל.

אם המותג צעיר ושובב, אפשר ורצוי להכניס הומור, אם הוא פורמלי ורציני, עדיף לשמור על אווירה מקצועית אך נגישה, אך זכרו כי ברוב המקרים המטרה של מיקרו קופי צריכה להיות טקסט שמסביר בדיוק מה צריך לעשות בלי יותר מידי התחכמויות.

למשל: במקום "להרשמת משתמש חדש" אפשר לכתוב חדשים באתר? פה נרשמים".

דוגמא למיקרו קופי

גם לא מצחיק מי יודע מה, גם משפט הסבר שמנוסח כמו החלטת בית משפט, וגם לא מסבירים בתכל'ס איפה הבעיה ואיזה תווים אסור לכתוב… | מקור לא ידוע, השימוש נעשה לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

 

 

4. האורך לא קובע

המנטרה שלי בכתיבת מיקרו קופי היא: ארוך כלל שנדרש, קצר ככל האפשר.

לכן, תמיד אעדיף לכתוב עוד כמה מילים ולהיות בטוח שפתרתי חסם של משתמש או הנעתי לפעולה עוד סגמנט קהל יעד, מאשר רק לקצר ולקצר וזה יבוא על חשבון מידע או מסר שלא עבר כמו שצריך.

למשל: במקום "להורדת גרסת ניסיון חינם" אפשר לכתוב "הורידו גרסת ניסיון חינם ללא התחייבות וללא פרטי אשראי".

מיקרו קופי קונטריל

כפתור הנעה לפעולה במערכת קונטריל – נכון שיש פה קצת מלל מסביב לכפתור, אבל בזכותו הוא ברור ומובן, פותר חסמים ומניע לפעולה | contreal

 

 

אוקי, אז לסיכום:

מיקרו-קופי אולי נראה כמו פרט קטן, אבל הוא יכול להפוך את החוויה כולה למשהו ייחודי ומשמעותי. זו ההזדמנות של המותג להכניס אישיות, אמפתיה וטאץ' ייחודי למוצר.

רוצים לשדרג את המיקרו-קופי במערכת שלכם? בשביל זה אני פה 🙂

נתי קוגלר | קופי UX

 עוד דברים שעברו לי בראש ואולי תאהבו 

המון UX, קצת קוד וכפתור אחד
נטישות בהרשמה? קבלו את הפיצוח שנולד בזכות שת"פ אחד חכם.

זמן קריאה: 5 דקות

מה עושים כשבאמת אין בידול?
10 מקומות מעניינים שבידולים מעולים אוהבים להסתתר בהם.

זמן קריאה: 6 דקות

סליחה, מי אחראי פה בבקשה?
הצ'ק ליסט המלא: תחומי האחריות של כותבי המיקרו קופי.

זמן קריאה: 8 דקות

חוויית משתמש: מה, כמה ולמה
מה זה בעצם UX, מאיפה זה בא ולאן זה הולך.

זמן קריאה: 3 דקות

קיבלתי, מיד איתכם :)

בינתיים, אפשר להציע לכם משהו לקרוא?