מכירים את האתרים, האפליקציות או התוכנות האלו שאתם נכנסים אליהם, ומרגישים שחשבו עליכם?
אתם מחפשים פיצ'ר ומוצאים אותו בדיוק איפה שחיפשתם, רוצים לעשות משהו ומבצעים אותו בצורה חלקה, מסיימים פעולות בלי לטעות, בלי להתבלבל, בלי ספקות, מתמצאים בצורה אינטואיטיבית, מרגישים בנוח ויוצאים בתחושה שבטוח תחזרו לפה שוב?
אז זה UX טוב.
עולם חוויית המשתמש (User Experience) נוצר כצורך מהשטח בעולם ההייטק, כשבעלי מוצרים דיגיטליים ומנהלי חברות תוכנה הבינו כי התחרות על ליבו וכיסו של המשתמש לא עוברת רק באיזה מוצר עובד טוב יותר, אלא בעיקר באיזה מוצר קל יותר, נגיש יותר ומשאיר חוויה טובה יותר למשתמש.
מה המשתמשים שלכם באמת רוצים?
וכך נולד המונח UX, המבטא את תחום המקצוע האחראי על אפיון, תכנון ושרטוט ממשק דיגיטלי במטרה להפוך אותו לשימושי, יעיל ואינטואיטיבי.
וכמו ברוב הדברים, חברת אפל היתה החלוצה אי שם בשנת 2007, כשהכריזה על הטייטל החדש של מעצב העל דון נורמן כמעצב חוויית המשתמש של החברה.
מאז העולם התקדם, המשרה הפכה למאסט בכל חברת מוצר או פרויקטים שמכבדת את עצמה, ועם השנים גם התרחבה להתמחויות נוספות שהפכו למרכיבים חשובים בפיתוח מותגים וממשקים בינלאומיים, כמו:
- CX (חוויית לקוח | Customer experience), שאנשיה מטפלים בשיפור החוויה הכוללת של המוצר, השירות והחוויה בסניפי המותג.
- SX (חוויית שירות | Service experience), שהעוסקים בה מתמחים בשיפור חוויית השירות הכוללת בנקודות המכירה, במענה טלפוני, צ'אטים, מיילים ועוד.
- BX (חוויית מותג | Brand experience), שמתמחיה עושים הכל מהכל ותפקידם ליצור ולשפר את החוויה המותגית הכוללת בכל נקודות המגע עם הלקוחות והמשתמשים.
- וכמובן גם מטה לחמו של עבדכם הנאמן – קופי UX, המתמחה בפן הטקסטואלי של חוויית המשתמש ובשילוב בין המטרות העסקיות והשיווקיות לבין מטרות הלקוחות והמשתמשים, כדי ליצור מוצר שעובד וממיר, ויחד עם זאת מהנה, מבודל וממכר.
למרות השוני בתוצרי הקצה בין התחומים, החוט המקשר ביניהם מאד ברור – כולם מתמקדים ב-experience, במרכיב האנושי הבסיסי הזה שנקרא חוויה.
מוצר מעוצב ויפה? או מוצר נוח שעוזר למשתמשים?
כי בסוף, בנקודת הקצה של כל מוצר או שירות יש אנשים, והאנשים האלו צריכים ורוצים לחוש חוויה.
החוויה הזו יכולה להיות התמצאות אינטואיטיבית יותר במערכת שמקלה ומפשטת להם את השימוש בה, היא יכולה להיות מיקרו קופי בניסוח ברור שמשפר ומבהיר תהליכים מורכבים כמו הזמנת מוצר או מילוי טופס רק שלבי, היא יכולה להיות מערך מיילינג UX שמתקשר איתם ומדוור להם בשפת המותג והמוצר שהם מכירים ויוצר להם תחושה אנושית ואישית, והיא יכולה להיות גם תוכן אתר שמדבר בשפה שלהם, עונה על החסמים והספקות שמנקרים בהם, מעלה את האמון שלהם במותג ועוזר להם לקבל את ההחלטה לרכוש או ליצור קשר מתוך ביטחון פנימי שהם בחרו נכון.
מי צריך לאהוב את המוצר? אתם או המשתמשים?
ובגלל זה גם – וזה מה שאני עונה ללקוחות שפונים אליי לצורך אפיון וכתיבת אתר או מערכת בתחום מסוים ומחפשים לראות אם יש לי ניסיון בתחום שלהם ספציפית – אין המון משמעות בעולם ה-UX לניסיון בתחום ספציפי, כי הליבה של עולם ה-UX היא היכולת המקצועית לזהות ולנתח את האנשים שעומדים להשתמש במוצר, לאפיין ולכתוב בהתאם לצרכים, התשוקות, החסמים והמגבלות שלהם כבני אדם, להבין מה הם רוצים ולשלב בצורה מושלמת בין החוויה שלהם לבין המטרות העסקיות של הפרויקט.
לכן במהלך יום עבודה אחד אני יכול לעבור בקלות בין פגישה עם יזם שמקים מערכת לעולם הנדל"ן, לבין כתיבת אתר קורסים של מפיקת ווידאו, לבין שיחת אפיון לאתר תדמית של משרד פרסום, לבין פינישים לאתר חנות של מוצרי סלולר, לבין מיקרו קופי לאפליקציית משלוחים ותוך כדי גם לתת שירות ללא מעט מותגים ומערכות בתחומים שונים שאני מלווה בשוטף.
כי המוצר שלכם מיועד לאנשים, וכמו שנהוג לומר:
UX It's all about people